Klaipėdos gimnazistai karjeros kryptį pasitikrina inovatyvia programa
Dvi uostamiesčio gimnazijos turi galimybę išbandyti naują inovatyvią švietimo technologiją – profesinio orientavimo programą „Spotiself“. Kartu su mokslininkais sukurtas specialus testas padeda baigiamųjų klasių mokiniams atrasti jiems tinkamiausią karjeros kryptį, o jau žinantiems, ko nori, - pasitikrinti, ar pasirinkimas yra geriausias.
Skaitmenizuoto profesinio orientavimo modelio pritaikymą bendrojo ugdymo mokyklose Klaipėdos mieste projektą kartu su Klaipėdos miesto savivaldybe atliekantys programos „Spotiself“ kūrėjai siekia palengvinti mokiniams ateities karjeros pasirinkimą, formuojant jų požiūrį į karjerą, ne tik kaip į ateities profesijos pasirinkimą, bet kaip sąmoningą ėjimą gyvenimo keliu – tyrinėjant, pažįstant save ir aplinką. Programoje daug dėmesio skiriama bendrųjų kompetencijų ugdymui – socialinių-emocinių, pažintinių, kūrybinių, komunikavimo, kritinio mąstymo.
Sukurti tokią programą paskatino tai, kad, kūrėjų teigimu, profesinio orientavimo paslaugos Lietuvos mokyklose neužtikrina sklandaus jaunimo perėjimo iš švietimo sistemos į darbo rinką.
Pasak jų, netinkamas karjeros krypties pasirinkimas mokyklos suole lemia tai, kad nemažai studentų jau pirmame kurse meta studijas.
Kuria bendradarbiavimo kultūrą
„Spotiself“ karjeros konsultantė Lina Stubrienė sako, kad inovatyvi programa padeda kurti bendradarbiavimo kultūrą tarp mokinių, mokytojų bei tėvų priimant svarbius ateities sprendimus, ugdant kompetencijas.
Pasak L. Stubrienės, mokiniai atlieka asmenybės ir karjeros testus bei individualias skaitmenizuotas užduotis, kuria asmeninį karjeros planą, kas leidžia pažinti save, savo stipriąsias savybes, vertybes, išryškinti gebėjimus, profesinius polinkius.
Tai pat, mokinys savo paskyroje analizuodamas rezultatus ir savo prioritetus gali susidaryti asmeninio tobulėjimo planą.
„Spotiself“ programa, sukurta bendradarbiaujant su Vilniaus universiteto psichologijos mokslininkais ir Šiuolaikinių didaktikų centru.
Ji sukurta „žingsnis po žingsnio“ principu – kaip pagalba karjeros specialistui vesti mokinį per nuoseklų procesą, bei kaip pagalba mokiniui pažinti save, tyrinėti galimas pasirinkimo alternatyvas ir priimti informuotą sprendimą dėl savo ateities studijų ar profesinės veiklos.
Padeda ir apsispręsti, ir pasitikrinti
Projekte dalyvauja 575 Klaipėdos „Ąžuolyno“ ir Baltijos gimnazijų dešimtokai ir dvyliktokai.
Klaipėdos Baltijos gimnazijos karjeros konsultantė Edita Mačiulskė sakė, kad labai norėjo pasiūlyti gimnazistams išbandyti Lietuvos mokslininkų sukurtą „Spotiself“ programą, nes ji atrodė labai įdomi ir perspektyvi. Tad, gavusi pasiūlymą, gimnazija prisijungė prie projekto.
„Ir strigom, ir kilom – visko buvo. Bet dar ne pabaiga, turime laiko iki metų galo užbaigti visus darbus. Pagrindinė kliūtis, su kuria susidūrėme – mokinių sąmoningumo trūkumas. Atrodo, lyg priemonė puiki, sudarytos sąlygos, bet pristinga motyvacijos įveikti visas užduotis. Galbūt tai ateis su laiku.
Jaunimas nori vienu mygtuko paspaudimu gauti greitą rezultatą, kur būtų parašyta, ką jam reikėtų daryti. Bet mes skatiname mąstyti, kritiškai vertinti ir iš gautos informacijos pasirinkti, kas yra labiausiai tinkama, atsakyti į daug klausimų „kodėl“.
Išbandžiusieji programą dalijosi įvairiais įspūdžiais. Vieniems labai patiko, kitiems nepatiko. Tačiau visi tie klausimai, kurie kartais erzina jaunimą, padeda atsakyti jiems patiems, kokie pasirinkimai reikalingi ir tinkamiausi“, - pastebėjimais apie įgyvendinamą procesą dalijosi E. Mačiulskė.
Karjeros konsultantės teigimu, mokinių, kurie jau yra apsisprendę dėl savo karjeros, paprastai būna mažuma, tad įrankis karjeros krypčiai pasirinkti yra reikalingas daugeliui, o jau apsisprendusieji dar sykį pasitikrina savo pasirinkimo tinkamumą.
Svarbiausia, kad mokiniai mato daugiau galimybių, apie kurias anksčiau nebuvo pagalvoję, daugiau pamąsto apie save. O man, kaip karjeros specialistei, programa padeda efektyviau konsultuoti, daugiau padėti mokiniams“, - džiaugėsi E. Mačiulskė.
Pašnekovė įžvelgė dar vieną papildomą programos naudą – nereikia kopijuoti ir kaupti daugybės popieriaus lapų. Tai naudinga ir ekologiniu aspektu, ir poreikiui informaciją lengvai išsaugoti ir prireikus vėliau papildyti.
Idealu – nuo 9 klasės?
„Ąžuolyno“ gimnazijos direktorė Vilija Prižgintienė mano, kad programa naudinga ne tik siekiant pažinti savo gebėjimus ir pasirinkti karjeros kryptį, bet ir padeda mokytis, kaip kelti tikslus, kaip juos realizuoti, kas galėtų padėti šiame procese.
„Šiuolaikiniame švietime esame linkę kalbėti apie tai, kad vaikas turi numatyti, ko jis nori pasiekti, turi planuoti, kokiais žingsniais tai padarys. Šioje programoje tam tikri tokie elementai tikrai yra“, - kalbėjo V. Prižgintienė.
Direktorė taip pat pasidalijo pastebėjimu, kad abiturientams ši programa galbūt kiek pavėluota, nes jie jau lapkritį turėjo pasirinkti, kokius laikys egzaminus.
„Turbūt jiems platforma davė ne tiek naudos, kiek galėjo duoti. Vienas pirmųjų įspūdžių – kad racionaliausias šios programos taikymas būtų mokiniams vos pradėjus mokytis gimnazijoje, nuo 9 klasės. Tokiu būdu jie galėtų eiti iš lėto, nuosekliau, neskubėdami, tai būtų idealiausias variantas“, - sakė V. Prižgintienė.
Gimnazijos direktorė atkreipė dėmesį, kad šiuo metu laukiama naujų teisės aktų, kurie apibrėš, kaip toliau mokysis dabartiniai dešimtokai.
„Jau yra atnaujintos ugdymo programos, atitinkamai laukiame bendrųjų ugdymo planų. Kai tik sulauksime šitų dokumentų, planuojame susitikti su mūsų antros gimnazinės klasės mokiniais, paaiškinti, ką jie galės rinktis, nes pokyčiai numatomi gana dideli.
Tada, kadangi jie bus praėję pagrindinius žingsnis „Spotiself“ programoje, tuos duomenis panaudosime individualiam mokinių konsultavimui prieš pasirenkant tolesnį kelią. Tikėtina, kad tai padės vaikams pasirinkti, kokius dalykus mokytis, kaip susidaryti savo individualių pasirinkimų sąrašą, planą. Galvojame, kad tai padės geriau apsispręsti.
Žiūrint į perspektyvą, būtų labai gerai, jei tokia programa galėtų naudotis visų mokyklų mokiniai ir galbūt net anksčiau nei 9 klasėje, nes iš tiesų tai būtų naudinga ir žemesnių klasių vaikams, jei karjeros pasirinkimo veiklos mokykloje būtų organizuojamos tinkamai“, - svarstė „Ąžuolyno“ gimnazijos direktorė V. Prižgintienė.
Ryškėja progresas
„Siekiame padėti jaunam žmogui lengviau apsispręsti dėl ateities. Pirmas žingsnis yra asmenybės ir karjeros testas, o vėliau mokinys vedamas per sistemingą sprendimų priėmimo procesą, skatinamas reflektuoti save, savo patirtis, ir ieškoti informacijos išorėje apie galimą profesiją, pasirinkimus, galimas studijų programas ir priimti informuotą sprendimą.
Labai dažnai nutinka taip, kad karjerą jauni žmonės renkasi remdamiesi aplinkos įtaka, ieško to, kas populiaru, neatsižvelgdami į savo išskirtinumus, asmenybės ypatumus bei poreikius“, - pasakojo L. Stubrienė.
„Projekto metu mokiniai dirbo labai intensyviai, tad sulaukėme atsiliepimų, kad jie norėtų dirbti ilgiau, lėtesniu tempu, konsultuojantis su karjeros specialistais. Vis dėlto nors ir per labai trumpą laiką matome džiuginančią tendenciją dėl mokinių apsisprendimo ateities karjeros klausimais.“, - komentavo „Spotiself“ karjeros konsultantė L. Stubrienė.