Blogpost fron image

Ar asmenybės bruožai turi lemti profesijos pasirinkimą?

Post author pictogram Spotiself komanda
2022-02-21 Trukmė: 7 min. Straipsniai
Pasidalink:

„Intravertiškas, energingo bendravimo nemėgstantis žmogus, tapęs pardavimų vadybininku, gali įgauti konkurencinį pranašumą darbo rinkoje vien todėl, kad jis visiškai nepanašus į stereotipinį pardavimų vadybininko įsivaizdavimą. Toks žmogus galės sulaukti sėkmės siūlydamas prekes ar paslaugas klientams, kuriems nepatinka įnirtingi bandymai parduoti. Taigi – asmenybės bruožai nebūtinai turi diktuoti mūsų pasirinkimus. Tačiau realistiškai planuoti, kaip išnaudoti savo stipriąsias puses tam tikroje specialybėje, galime tik gerai pažinę save. Būtent šis tikslas buvo svarbiausias kuriant jaunimui karjeros planavimo testą „Spotiself“, – sako Vilniaus universiteto Filosofijos fakulteto docentas, psichologas Antanas Kairys.

Neseniai pristatyta interaktyvi „Spotiself“ platforma – pirmasis toks įrankis Lietuvos moksleiviams, studentams ir visiems, norintiems geriau pažinti savo asmenybę ir pasirinkti profesiją. Platformos „Spotiself“ žaidimizuotas testas, apjungiantis karjeros, asmenybės ir pažintinių gebėjimų įvertinimą, yra mokslo ir verslo bendradarbiavimo rezultatas. Projektą įgyvendino „Blue Bridge“ IT specialistai dirbdami su Vilniaus universiteto mokslininkų komanda.

Profesinio orientavimo trūkumą mokyklose užpildanti privati iniciatyva

„Spotiself platforma gali padėti moksleiviams apsispręsti, kokius dalykus rinktis A ir B lygiu 10-oje klasėje, kokius rinktis egzaminus 12-oje klasėje ar kokia kryptimi eiti baigus mokyklą. Platforma gali padėti ir studentams, kurie pradėję studijuoti suabejoja, ar teisingai pasirinko studijų kryptį arba yra pasiryžę keisti specialybę, tačiau nežino, kokius pasirinkimus turi. „Spotiself platforma gali padėti moksleiviams apsispręsti, kokius dalykus rinktis A ir B lygiu 10-oje klasėje.

Vienas iš „Spotiself“ iniciatorių, IT įmonės „Blue Bridge“ vadovas Dalius Butkus pasakoja, kad mato šį projektą pirmiausia kaip socialinės atsakomybės iniciatyvą. „Apie profesinį pasirinkimą kaip vieną iš pagrindinių veiksnių, lemiančių žmogaus sėkmę ir asmeniniame, ir profesiniame gyvenime kalbame per mažai. Dažnai pasvarstoma, kad visada užpildomos grupės teisės ir medicinos specialybių studijose, bet trūksta mokytojų, IT specialistų, statybininkų, tačiau praktiškai pritaikomų išvadų iš šių pasvarstymų mažai. Todėl kurdami šį projektą pradėjome nuo pamatinio klausimo – kaip vaikui atrasti savo pašaukimą? Kaip suteikti jaunam žmogui galimybę vadovautis savo norais, o ne tėvų lūkesčiais ir visuomenės stereotipais? Taip atsirado pirminė „Spotiself“ idėja – aukštos kokybės testas už kainą, kuri būtų prieinama visiems Lietuvos vaikams, kad jie, geriau save pažinę, galėtų daryti sėkmingesnius pasirinkimus ir taip prisidėti prie tvaresnės, laimingesnės visuomenės kūrimo“, – pasakoja D. Butkus.

Mokslinis tikslumas viena iš kertinių testo patikimumo sąlygų

Naujai pažvelgti į įprastą profesinio orientavimo įrankį – testą „Spotiself“ kūrėjus paskatino kokybiškų testų trūkumas Lietuvoje. Pastebėta, kad dauguma profesinio orientavimo testų, kuriuos galima rasti internete lietuvių kalba – trumpi, neinformatyvūs, dažniausiai stokoja mokslinio pagrįstumo. Be to, tokie testai jaunimui dažniau pateikiami kaip pramoga nei rimta analitinė priemonė. Tuo tarpu moksliniais tyrimais pagrįsti testai yra patikimi ir jų atsakymais galima pasikliauti planuojant savo karjerą. Būtent todėl „Spotiself“ nuo pat pradžių kėlė reikalavimą moksliniam pagrįstumui.

Vilniaus universiteto mokslininkai ne tik sukūrė „Spotiself“ testo klausimyną ir užduotis, bet ir įvertino jų patikimumą.

Kaip pasakoja vienas iš testo kūrėjų, psichologas dr. Antanas Kairys, Vilniaus universiteto mokslininkai ne tik sukūrė „Spotiself“ testo klausimyną ir užduotis, bet ir įvertino jų patikimumą. Tai reiškia, kad testas suteikia moksliškai pagrįstų įžvalgų ir apibendrinimų. „Pavyzdžiui, jei testas parodo, kad žmogaus ekstravertiškumas yra aukštas, ši išvada pateikta atsižvelgiant į tyrimų metu surinktus duomenimis, kurie gauti palyginus skirtingų testo dalyvių atsakymus. Tai reiškia, kad mes įvertiname, kiek jo ekstravertiškumas išreikštas, lyginant su jo bendraamžiais. Kitas svarbus patikimumo aspektas yra tai, kad šis testas yra sukurtas Lietuvos kontekstui – jame naudojamos idėjos, žodžiai ir užduotys, kurios yra pažįstamos gyvenantiesiems mūsų kultūrinėje aplinkoje“, – pasakoja A. Kairys.

Sukūrė ir inovatyvią karjeros lūkesčių skaičiuoklę

„Spotiself“ testą sudaro 3 kertinės dalys – įvertinami žmogaus pažintiniai gebėjimai, asmenybės bruožai, profesiniai interesai. Rezultatai pateikiami apjungiant visas šias sritis ir leidžiant testo dalyviui pamatyti, kuriose srityse jis stipriausias, kokie asmenybės bruožai jam būdingiausi ir į kokias profesines sritis jis labiausiai linkęs. Pasirinktas profesijas galima įvertinti pagal kiekvienam individualiai svarbius kriterijus. Tačiau labai svarbu yra ir paties asmens vertinimas pagal jo suvokiamus kriterijus. Tam gali puikiai pasitarnauti karjeros lūkesčių skaičiuoklė. Pasirinktas profesijas galima įvertinti pagal kiekvienam individualiai svarbius kriterijus. Taip gaunamas matematinis įvertinimas, kuri profesija yra prioritetinė pagal asmens kriterijus. Šis sprendimų priėmimo modelis integruoja skirtingus asmens tikslus ir sprendimo ypatumus sudėtingose sprendimo priėmimo situacijose.

Platformoje bus galima atlikti ne tik testą

Nors „Spotiself“ priemonės gali būti naudingos bet kurio amžiaus žmogui, pirmiausia jos pritaikytos jaunimui nuo 16 metų. O pats testas už inovatyvų dizainą, žaidimizaciją bei 3D modeliavimą yra pripažintas žaidimų kūrėjų. Kaip pastebi „Spotiself“ Strateginės plėtros vadovė Akvilė Alauskaitė, tikimasi, kad žaidimizuotos ir moksliškai pagrįstos priemonės apjungtos į sistemišką ir tęstinę patirtį taps vertinga pagalba planuojant savo karjerą. „Spotiself“ platformoje netrukus bus galima rasti ir profesionalių karjeros specialistų konsultacijas.

„Spotiself“ platformoje netrukus bus galima rasti ir profesionalių karjeros specialistų konsultacijas, įgalinančias jauną žmogų veikti neapibrėžtumo sąlygomis, paskatinančias jo motyvaciją, sąmoningumą, asmeninę atsakomybę planuojant savo karjerą. Be to, kaip pasakoja A. Alauskaitė, ateityje platformoje bus galima leistis į patyrimo, eksperimentavimo kelionę, kurioje jaunas žmogus susipažins su darbdaviu, ateities kompetencijomis, galės atrasti savitą požiūrį į save kaip į profesionalą. Be to, kaip pasakoja A. Alauskaitė, ateityje platformoje bus galima leistis į patyrimo, eksperimentavimo kelionę, kurioje jaunas žmogus susipažins su darbdaviu, ateities kompetencijomis, galės atrasti savitą požiūrį į save kaip į profesionalą.

„Mūsų siekis – vesti žmogų per sistemingą ir nuoseklų procesą pasitelkiant žaidimizacijos sprendimus, įtraukiant profesionalius karjeros konsultantus, leidžiant įsigilinti į savo asmenybės bruožus, prigimtinius gebėjimus, profesinius interesus“, – sako A. Alauskaitė.

„Spotiself“ – tai EdTech srities startuolis, siekiantis formuoti savęs pažinimo kultūrą, kurti aktyvią bendruomenę ir atnešti į ugdymo įstaigas sistemiškas savęs pažinimo priemones. Mūsų misija yra padėti žmonėms surasti savo pašaukimą ir įkvėpti drąsos sekti juo.